city of insanity

Ulanbataar - Beijing Hela tåget kändes som en stor familj som möttes upp i restaurangvagnen och delade erfarenheter med varandra. Åldern bland folket var väl 19-75 sissodär men det är lite charmen när man reser. Gränsövegången tog även här många timmar, dock förståligt då de var tvugna att byta hjul på alla vagnar på det väldigt långa tåget. Nagon timme efter att taget bytt hjul skulle vi stanna for en rast, jag maloue och en hollandare skulle hoppa av taget ihop och traska mot affaren for att kopa ol, nar jag hoppat av taget ser jag i ogonvran hur konduktoren smaller igen dorren bakom mig. Dar star jag ensam och ser hur mitt tag me maloue i aker bort. Jag rycker tag i forsta basta kinesare och pekar mot mitt tag och hojjtar peking, peking. Da viftar han fram o tillbaka me handen och 20 min senare kommer taget tillbaka, de hade bara kopplat pa nagra vagnar till... Peking Nar taget rullade in pa pekings station kandes det lite vemodigt. Skont pa ett satt att kliva av men samtidigt riktigt trakigt att var resa langs transsibiriska var slut. Ska vi sammanfatta det hela ar val vodkivodki, roligt folk, upplevelser, baburskor, zanki you och lost in translation nagra ord som passar bra. En galen tagresa som alla borde fa uppleva! Vi hoppade in i en taxi som tog oss mot hostelet med langsta namnet, beijing happy dragon courtyard hostel. Dar lag mia jetlaggad och vantade pa oss. Vi vackte upp henne och en rolig och handelsefull vecka kunde borja.. I tisdags besokte vi forbjudna staden och himmelska fridens torg. Pa en liten smagata pa vagen dit springer vi pa kaisa, en tjej fran taget. Sa hon hakade pa och vi gav oss in bland alla andra (mest kinesiska) turister. Forbjudna staden ar imponerande stort och maktigt dock valdigt manga lika hus som ar omringade av stentorg. Hur eller hur haftigt att sett. Efter det tog vi oss utanfor stan till en halv stad med bara elektronik, dar hittade vi denna smart pad vi skriver pa just ju. Sa gick det med att resa utan dator... kanske kan det iaf bidra till att vi orkar uppdatera bloggen lite oftare! I onsdags hade vi hyrt bil som plockade upp oss halv sju. 3 timmars helt galen bilfard senare var vi redo att borja vandra pa den enorma kinesiska muren. Den var sa grym att det fortfarande kanns ofattbart att vi varit pa den. Vadret var stralande sol, vi klattrade och gick en tur runt den i fyra timmar. Overraskande fa folk var pa samma stalle som oss sa bilderna vi tog blev klockrena! Vi hade garna stannat dar och gatt och gatt i evigheter! Efter en lika gastkramande bilresa hem igen blev det dusch och sen utgang. Vi motte upp John fran taget och gick till beijings stureplan med ett gang han traffat. Helt sjuk klubb med lampor man blev halvblind och yr av samtidigt som musiken slog ut trumhinnorna. Det var anda riktigt kul men vjd 4hugget fick vi nog och begav oss med svarttaxi hemat. Vi vaknade lite sent i torsdags pga utgangen men tog oss i kragen och begav oss mot silkmarket och prutade till oss det ena och andra. Helt galna priser och utbudet var enormt! Vi var dar till stangning och efter den shoppingrundan var vi helt slut. I fredags var det dags for annu en sevardighet. Tunnelbanan tog oss ut till sommarpalatset. Palats vet jag inte om jag haller med om, en hel stad skulle jag mer saga. Galet stort och valdigt fint. Det var har folket i forbjudna staden tog sig for att fa lite semester eller ngt. Kan tanka mig de blev glada av lite gront runt sig! Vi hyrde trampbat som knappt gick framat och kampade oss runt i sjon som ocksa den ligger innanfor murarna. Efter det tog vi en taxi med en enormt speedad taxameter in till stan och nightmarket. Dar saldes mest levande kryp pa spatt sa vidare mot att ata den tydligen valkanda pekingankan istallet. Visst, det var gott. De forsta tuggorna. Sen smakade allt likdant och nu kan vi inte ens tanka pa anka mer. Kanske beror det pa att natten som kom spenderades pa toaletten for bade min och jockes del. Formodligen var det nudelsoppan till lunch som inte gillades av vara magar. Sa tyvarr spenderades lordagen och hela mias sista dag i sangen for oss tva. Vet inte nar jag sov sa mycket sist, totaldackad! Men det blev battre sa igar kunde vi iallafall ata frukost och vinka av mia nar hon for hemat igen. Det blir alltid tomt nar nagon hemifran aker hem och vi ar kvar.. veckan har iallafall varit super tycker vi! Efter liten vila akte vi tillbaka till silkmarket och kopte nya skor till joa samt rena strumpor och underklader. Sen mot en bokaffar for att kopa lonely planet for tadaaaa... idag bar det av mot indien! Igar fick vi ryck och bokade ett flyg. Lite synd att bryta resa-langs-landvagen men vi maste for att hinna fore monsunregnet. So, byebye kina och tack for denna vecka. Vi kommer absolut aka tillbaka ocb utforska mer av denna galna land. Nu mot flyget och nasta gang vi hors ar vi i annu galnare indien!

Kommentarer
Postat av: karro

ÄLSKARÄLSKAR uppdatering! Ni verkar ha det sjukt bra! Kommentaren "jag har hatt" dyker ofta upp i samtal här i sthlm. Saknar er! Sköt om er och lev loppan! PUSS

2011-05-02 @ 22:30:30
URL: http://kelina.blogg,se
Postat av: karro

ÄLSKARÄLSKAR uppdatering! Ni verkar ha det sjukt bra! Kommentaren "jag har hatt" dyker ofta upp i samtal här i sthlm, vilket betyder att jag saknar er! Njut och ha det så himla bra! PUSS

2011-05-02 @ 22:32:23
URL: http://kelina.blogg,se
Postat av: Ingela Nilsson Nachtweij

Kul att läsa om era upplevelser! de kommer att vara karameller att suga på hela livet! Kram från Dalliden och Vimmerby

2011-05-03 @ 08:33:03
Postat av: Sten Nachtweij

Toppen att ni fick tag i en ipad! Tack för den härliga hälsningen från Peking. Jag kände som om jag var där faktiskt. Toppen. Förstår att ni blev som en stor familj på tåget. Visst känns det kymigt att behöva bryta upp. Kanske kan ni hålla kontakt med några av era nyfunna vänner. Så kloart ni kan med ipaden!! Lycka till med Indien. Nytt från världen: i går flög tre USA-helikoptrar in i Pakistan (åk inte dit!!!) och en specialstyrka tog sig in i ett hus och sköt ihjäl Usama bin Ladin. Tidningar o TV är fulla med skildringar om detta. Har ni fått reda på det här? Som sagt - lycka till i fortsättningen och ha det så bra. Hoppas ni kan ta emot det här på ipaden. Sten

2011-05-03 @ 20:25:25
Postat av: Sten Nachtweij

Skickat en lång kommentar. Men tror inte den gick iväg. Men hoppas det. Lycka till med Indien o tack för fin hälsning från Peking. Sten/farfar

2011-05-03 @ 20:27:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0